Strona główna | Slider | Jak przetrwać czas w nowej rzeczywistości?

Jak przetrwać czas w nowej rzeczywistości?

 

Aktualna, „wymuszona okolicznościami” sytuacja i rzeczywistość, czyli zamknięcie w domu na często małej powierzchni w gronie najbliższej rodziny oraz zmiana codziennej aktywności, to dla wszystkich nowa okoliczność. W sytuacji, w której się obecnie znaleźliśmy, wielu z nas zadaje sobie pytanie “Co dalej”?

W tej samej sytuacji znajduje się również sport i piłka ręczna, zarówno ta zawodowa, jak i amatorska. Zatrzymał się świat wszystkich reprezentacji, klubów i zawodników, niezależnie od wieku i poziomu sportowego. Czas liczymy w dniach spędzonych w domu, wypatrując informacji o tym, kiedy wrócimy do normalności i naszego „zwyczajnego, przewidywalnego trybu życia”. Pojawia się troska nie tylko o zdrowie i życie najbliższych, ale również o przyszłe finanse czy np. kończące się kontrakty sportowe. Piłkarze ręczni przyzwyczajeni są do bardzo intensywnego trybu życia, przepełnionego rywalizacją i dążeniem do wcześniej zaplanowanych i wyznaczonych celów. Sport wymaga jednak od ich uczestników umiejętności szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków i okoliczności. Od samego początku zawodnicy uczą się koncentrowania uwagi na zadaniach i skutecznego działania pod wszelką presją. Przyzwyczajeni są do działania w grupie, często wspierani kolektywem. W obecnej, wymuszonej odosobnieniem sytuacji, powstało pytanie:

Jak działać , kiedy spędzamy czas w izolacji od drużyny, sztabu szkoleniowego i obiektów sportowych?

Zakończenie ligi i imprez sportowych sprawiło, że zmieniły się wszystkie plany na najbliższe tygodnie, nawet miesiące. Powrót do sportu jest uzależniony od zewnętrznych i wciąż nieprzewidywalnych decyzji. Brak możliwości zaplanowania i realizowania aktywności fizycznej i konieczność izolacji sprawiają, że zyskaliśmy nagle bardzo dużo czasu. Czas ten możemy jednak skutecznie wykorzystać kierując go na konkretne działanie lub zmarnować, poddając się atmosferze bezradności.

Być może poniższe wskazówki przydadzą się nie tylko naszym sportowcom, ale również osobom szerzej zaangażowanym w sport i nie tylko. Chciałbym jednak uniknąć porady, z zakresu „psycholog radzi”, a raczej podzielić się spostrzeżeniami, które mogą ułatwić funkcjonowanie w zaistniałej sytuacji.

NA CO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ W CZASIE STANIU EPIDEMII:

1) KONCENTRACJA NA TYM CO WAŻNE

Warto skupić się na rzeczach, na które mamy realny wpływ i które kontrolujemy. To buduje poczucie panowania nad sytuacją. Takimi rzeczami może być przestrzeganie procedur bezpieczeństwa czy zaplanowanie czasu i dni spędzonych w domu. Nie ma sensu kierować uwagi na rzeczy, których nie możemy kontrolować m.in. decyzje podejmowane przez np. administrację ligi czy sytuację epidemiczną w innych krajach. Warto też z umiarem śledzić sytuacje w różnych mediach, szczególnie społecznościowych, tak by niepotrzebnie nie „nakręcać się”; jednocześnie odróżniać oficjalne i prawdziwe komunikaty od tych nieoficjalnych i tak zwanych „ fake newsów ”.

2) ANALIZA | WNIOSKI

Czas spędzony w domu można wykorzystać na zrobienie podsumowania całego, już minionego sezonu, rozegranych meczów i swojej gry. W trakcie wyizolowania nabieramy dystansu i z chłodną głową możemy ocenić własne umiejętności czy też braki, nie tylko sportowe, ale również mentalne.
• Jak poradziliśmy sobie w trudnych momentach i sytuacjach meczowych?
• Czy nasza gra była skuteczna?
• Jakie elementy warto utrwalać, a co można i jak zmienić?
Taka analiza umożliwia rozwój i budowanie pewności siebie na podstawie kolejnych doświadczeń.

3) RELACJE

W związku z zaistniałą sytuacją każdy z nas doświadcza różnych emocji. Niektórzy z nas lepiej sobie z nimi radzą, a inni gorzej. Właśnie dlatego warto zadbać o kontakt i dobre relacje z najbliższymi i rodziną. To, co może okazać się przydatne to umiejętność słuchania i wczucia się w sytuację innych osób . Postarajmy się zadbać o dobre samopoczucie najbliższych, zapytajmy czego potrzebują i sami też powiedzmy o swoich oczekiwaniach. Gdy ustabilizujemy nasze relacje i stworzymy atmosferze wzajemnego szacunku, zdecydowanie łatwiej będzie nam przetrwać te trudne dni.

4) PLAN

Czas spędzany w domu zdecydowanie różni się od tego na zgrupowaniach czy turniejach. Niekiedy trudno jest się zmobilizować, gdy nie mamy przed sobą konkretnych zadań czy planów. Profesjonalista nie powinien do tego dopuszczać. Dlatego warto skrupulatnie zaplanować i rozpisać swoją aktywność na najbliższe tygodnie. Można też poprosić własnego trenera o taki plan. W pierwszej kolejności można przygotować miejsca i sprzęt niezbędny do realizacji planu treningowego. Można też skorzystać z konsultacji online czy treningów prowadzonych na licznych portalach społecznościowych. W planie dnia warto uwzględnić również poza czasem na pracę inne aktywności oraz odpoczynek. Na pewno jest wiele rzeczy, które z powodu braku czasu odkładaliśmy na inny moment. Teraz jest czas, kiedy możemy się tym zająć.

5) ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, wymaga od nas dużej odpowiedzialności. Pisząc o odpowiedzialności, mam na myśli nie tylko realizację treningów indywidualnych, dbanie o zbilansowaną dietę czy o szeroko rozumiany zdrowy styl życia, ale również odpowiedzialność za nasze zachowanie i słowa. Pamiętajmy nie tylko o myciu rąk czy unikaniu skupisk ludzi, ale i o tym, aby nie przerzucać niepewności na innych ludzi, zwłaszcza osoby starsze czy dzieci, które często nie rozumieją, co się teraz dzieje.

Konsekwencje aktualnej sytuacji dotyczą nas wszystkich, niezależnie od tego czym się zajmujemy. Jednak warto uświadomić sobie, że nawet najtrudniejsza sytuacja kiedyś minie, a my będziemy mogli wrócić do swoich zadań, w tej samej lub zmodyfikowanej formie.

Często paradoksalnie to właśnie KRYZYS stwarza możliwość i jest wyborną szansą na rozwój i zbudowanie odporności psychicznej.